All news

400 jongeren starten aan Club's 'Diversity Wins'-programma

Club Foundation

Geef Racisme De Rode Kaart

Deze maand startten meer dan 400 leerlingen uit het middelbaar met het Diversity Wins-project van Club Brugge Foundation. ‘Diversity Wins’ is een educatief programma dat diversiteit, respect en tolerantie op en buiten het veld bevordert.

Diversity Wins helpt leraren en sportcoaches op te leiden om informatieve en impactvolle educatieve sessies aan kinderen te geven, en om te leren hoe ze complexe onderwerpen kunnen bespreken en de juiste taal en terminologie kunnen gebruiken.

Uitgewerkt lessenpakket voor secundair onderwijs

Club Brugge Foundation heeft een kant-en klaar lessenpakket ontwikkeld voor middelbare scholen. Het lessenpakket heeft tot doel kinderen en jongeren van 10 tot 16 jaar te onderwijzen, te betrekken en te inspireren door middel van een educatief programma over raciale, LGBTQ+, religieuze en gendergerelateerde discriminatie.

5 middelbare scholen uit Vlaanderen stapten in op dit project en zijn momenteel gestart met dit lessenpakket. De komende maanden zullen 400 leerlingen het lessenpakket volgen. Deze lessen sluiten naadloos aan bij de eindterm ‘burgerschapseducatie’. De klassikale lessen gaan door op school en worden gegeven door eigen schoolleerkrachten. Hiervoor heeft Club Brugge Foundation een uitgebreide lerarenhandleiding en leerlingenwerkboek samengesteld.

Met de steun van de European Union

Diversity Wins is de opvolger van het uiterst succesvolle Foundationproject ‘Geef Racisme De Rode Kaart’, waarbij Club Brugge Foundation afgelopen 3 seizoenen meer dan 3.000 leerlingen uit 25 scholen in Vlaanderen heeft bereikt, goed voor 134 klassen en 160 leerkrachten in totaal. Diversity Wins is een project in samenwerking met European Football for Development Network (EFDN) samen met Real Betis Balompié (Es), Fundación Alcoraz (Es), Vålerenga IF (No), Rangers Charity Foundation (Sco), Bayer 04 Leverkusen (Dui) en Excelsior Rotterdam (Ndl). Dit project is medegefinancierd door de Europese Unie.

Dit project is gefinancierd door de Europese Unie. De hier geuite ideeën en meningen komen echter uitsluitend voor rekening van de auteur(s) en geven niet noodzakelijkerwijs die van de Europese Unie of het Europese Uitvoerende Agentschap onderwijs en cultuur (EACEA) weer. Noch de Europese Unie, noch het EACEA kan ervoor aansprakelijk worden gesteld.